پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227309
راه کارهاي جلوگيري از مرگ خود خواسته چيست؟
تاریخ انتشار : 1395/09/25 18:42:21
نمایش : 1290
با اين اوصاف در شرايطي که فقر دامان خانوار را مي گيرد،فرزندان و يا کودکان و نوجوانان چنين خانواده هايي به دليل عدم مديريت صحيح و اصوليِ ذهني و فکري و نقصان هاي انديشه اي که با آن مواجهند،دچار سرخوردگي هايي مي شوند که چنين امري مي تواند در بروز رفتارهاي پرخطري همچون خودکشي موثر واقع شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مرگ خودخواسته و يا خاتمه دادن به زندگي و حيات و بقاء خويشتن از پديده هاي نامبارکي است که هر از چند گاهي براي افرادي از جامعه  و به زعم خويش با انگيزه خلاص شدن از مشکلات زندگي حادث مي شود.
 
مباحث و ارزيابي هاي کارشناسي بسياري در خصوص خودکشي انجام شده و در قالب گزارشات متعددي نيز به کرات از طريق نشريات و سايتها منتشر شده است،اما آنچه که در اين مجال به آن پرداخته خواهد شد،ناظر بر حذف فيزيکي برخي از نوجوانان و يا جوانان يا به اصطلاح کاهش سن خودکشي در بخش هايي از طيف ها و طبقات اجتماعي جامعه است.
 
مهديه نظم پرور،روانشناس و کارشناس امور خانواده در تشريح علل ظهور و بروز چنين حوادثي در سنين نوجواني اظهار کرد:يکي از اصلي ترين عوامل موثر در وقوع خودکشي در سنين پايين،به بيماري هاي روحي،رواني و بعضا جسماني فرد باز مي گردد.
 
وي افزود:گاهي نارسايي هاي روحي،رواني و جسمي،فرد را به ستوه مي آورد و بازتاب آن در تصميمات غلط و غير معقولانه رفتاري مشاهده مي شود.
 
روانشناس و کارشناس امور خانواده عنوان کرد:اساسا آستانه صبر و تحمل و قدرت تحليل واقع بينانه در فراز و نشيب هاي زندگي در سنين پايين با ضعف و کاستي هايي همراه است.
 
نظم پرور گفت:از سويي روحيه هيجاني،ديگر شاخصه و ويژگي اين مقطع سني(نوجواني) است و ترکيب اين دو با يکديگر گاهي منجر به اتخاذ تصميمات غلطي مي شود که براي يک خانواده فاجعه بار خواهد بود.
 
وي افزود:نقصان هاي جسمي،سرخوردگي هاي ناشي از معلوليت و گاه بيماري هاي شديد و صعب العلاج از ديگر مواردي است که گاهي مسبب بروز رفتارهاي پرخطر از سوي جوانان و نوجوانان همچون خودکشي مي شود.
 
*سوء مصرف مواد مخدر و تاثير آن بر قرباني ساختن خودخواسته خويش
 
مصرف مواد مخدر يا محرک تغييراتي در متابوليسم بدن و قوه تعقل فرد ايجاد مي کند که بعضا ديده يا شنيده مي شود که اثرات ناشي از سو مصرف چنين موادي به رخدادهايي دردناک و تاسف بار منتهي مي شود.
 
تخدير يا تحريک،ماهيت استعمال چنين موادي به شمار مي رود و طبيعتا مصرف آن مي تواند ضريب احتمال تصميمات غيرمنطقي و خارج از قاعده را تشديد کند.
 
حميده سعداوي،روانشناس و کارشناس امور خانواده با بيان وقوع رفتارهاي غير قابل پيش بيني پس از مصرف مواد تخدير يا تحريک کننده عنوان کرد:به عنوان نمونه،گل از نمونه موادي است که اخيرا برخي از جوانان و نوجوانان به مصرف آن تمايل شديدي پيدا کرده اند.
 
وي مي افزايد:خشونت غيرقابل کنترل،هيجانات کاذب و تصميمات آني وخطاهاي ذهني و تحليلي از وقايع،گاهي مصرف کننده را با انباشتي از نا اميدي مواجه مي سازد و گويي فرد در چنين شرايطي به آخر خط سوق پيدا کرده است که در اين حالت اقدامات نامعقولانه همچون خودکشي تا حدود بسياري افزايش پيدا مي کند.
 
*فوت يا مرگ ناگهاني عزيزان
 
مرگ نزديکان و از دست دادن آنها،همواره با حزن و اندوه فراواني همراه مي شود،هر آنچه وابستگي بيشتر،به همان ميزان تهديدات و مخاطرات ناشي از خلا وجود چنين افرادي نيز تشديد مي شود.
 
يکي از خصيصه هاي سن نوجواني معطوف به عدم توان پذيرش،هضم و فهم منطقي فشارهاي روحي و عاطفي مي شود که بعضا با شدت و ضعف هايي منجر به تحميل آسيب هايي جدي به اين گروهاي سني مي شود.
 
*گسست ها و تنش هاي خانوادگي و نقش آن در حذف فيزيکي خويشتن 
 
تنش هاي درون خانوادگي،اغلب با بروز تبعات ناخوشايندي در فرزندان و کودکان و نوجوانان چنين خانواده هايي همراه خواهد بود.
 
آنچه که لزوم توجه هر چه بيشتري را در اين خصوص مي طلبد،عدم اتهام زني والدين نسبت به يکديگر است زيرا در چنين شرايطي،گاهي پدر يا مادر براي مبري کردن و تبرئه خويش ازمهلکه اختلاف و درگيري،به تخريب شخصيتي طرف مقابل مي پردازند ودر واقع در اين عرصه تمامي اعضاي خانواده بازنده هستند.
 
از يکسو چهره تخريب شده والدين ،از سوي ديگر فرزندان نا اميد و عصبي و از طرفي پدر يا مادري که در ظاهر خود را تبرئه ساخته اما به واقع خود نيز به عنوان جزئي از مجموعه خانواده در تخريب کليت آن و تضعيف بنياني که نيازمند به آرامش خاطر است سهيم شده اند مزيد بر علت مي شود تا برخي از فرزندان در چنين خانواده هايي به اقدامات مخاطره آميز مبادرت ورزند.
 
نفيسه ميرگذر،روانشناس وآسيب شناس اجتماعي در اين ارتباط عنوان کرد:يکي از ضعف هاي تربيتي در برخي از خانواده ها مشمول فقدان آگاهي نسبت به فرزندپروري مي شود.
 
وي افزود:برخي گمان مي کنند فرزندپروري صرفا به ازدياد و تولد فرزندان هر چه بيشتر خلاصه مي شود،در صورتي که اين موضوع، قسمتي از شاخصه هاي فرزندپروري است،بلکه نکته حائز اهميت ديگري که گاه در اين عرصه مغفول مي ماند،بحث تربيت،پرورش و رشد فکري واخلاقي فرزندان است.
 
به واقع مي توان اينطور نتيجه گيري کرد که تربيت و پرورش اصولي فرزندان مي تواند در زمان  بروز اختلافات احتمالي ميان والدين نيز ، آنها را تا حدود بسياري از آسيب هاي متعدد اجتماعي و اخلاقي مصون سازد.
 
*مشکلات اقتصادي
 
بضاعت و توانمندي مالي و اقتصادي،به تنهايي خوشبختي تلقي نمي شود اما يقينا نارسايي و چالش در اين حوزه مي تواند منشا اثر بسياري از مشکلات محسوب شود.
 
از بزرگان دين ما نيز نقل شده که يکي از ريشه هاي انحراف و گناه را بايد در فقر جستجو کرد.
 
با اين اوصاف در شرايطي که فقر دامان خانوار را مي گيرد،فرزندان و يا کودکان و نوجوانان چنين خانواده هايي به دليل عدم مديريت صحيح و اصوليِ ذهني و فکري و نقصان هاي انديشه اي که با آن مواجهند،دچار سرخوردگي هايي مي شوند که چنين  امري مي تواند در بروز رفتارهاي پرخطري همچون خودکشي موثر واقع شود.
 
يکي ديگر از تبعات منفي ناتواني مالي،احساس کمبودي است که گاهي برخي از نوجوانان  به آن دچار مي شوند زيرا با قياس وضعيت خود  با گروه هاي هم سن و سال خويش که احتمالا از توانمندي مالي بيشتري برخوردارند ،دچار نوعي از حقارت مي شوندکه عامل چنين احساسي را بايد در عدم توان کافي در تحليل صحيح از وقايع زندگي جستجو کرد.
 
در مجموع مي توان به اين جمع بندي رسيد که ريشه اصلي اقدامات پرخطر در برخي از جوانان يا نوجوانان و بروز خودکشي در آنها ...را بايد در عدم درک صحيح از شرايط و ناتواني در مديريت بحران جستجو کرد.
 
بطور طبيعي برخورداري از  رفتارها و منشي پخته و منطقي از کودکان و نوجوانان کمي دور از انتظار است زيرا بايد مقتضيات خاص سني هر کدام از دوره ها و مقاطع سني را با ارزيابي دقيق و اصولي از توانمندي چنين گروه هايي از جامعه مدنظر قرار داد اما ضعف در آموزش و تربيت صحيح،متناسب با داشته ها و قدرت ادراکي چنين افرادي نيز نکته اي برجسته و ظريف است که گاهي از آن غفلت مي شود.
 
غفلتي که گاه با حوادث جبران ناپذيري همراه مي شود و بعضا بايد بهاي سنگيني را براي چنين قصورهايي پرداخت.


منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html